Hogyan kell a VEMS ECU-t beépíteni, és miket kell még megvennem hozzá?
A VEMS egy nagyon bonyolult elektronika, amely beépítése komoly szakértelmet igényel. Szögezzük le röviden: házilagosan semmit sem ajánlunk a VEMS beépítésével kapcsolatban barkácsolni! Tapasztalatunk szerint a házilagosan, nem profi szakemberek által beépített VEMS-ek igen nagy százaléka motor-elpukkantással végződik. A legjobban akkor jársz, ha az elejétől a végéig egy szakemberre bízod az ECU cserét és a programozást is! A VEMS egy nagyon olcsó megoldás a többi, külföldi programozható motorvezérléshez képest. Ennek az olcsóságnak részben az az ára, hogy a beszerelése és a programozása is körülményesebb a sokszorosába kerülő ECU-khoz (pl. Motec) képest. Egy korrektül beépített és programozott VEMS megbízhatóan, és jó hatásfokkal fog üzemelni az autódban!
Az alap computert minden esetben meg kell venned. Ehhez jönnek a csatlakozók, és a szenzorok. Jelentős költség a szélessávú lambdaszonda, a kipufogó-gáz hőmérséklet mérő, MAP szenzor, turbós autó esetén ALS motor, néhány autónál külön komoly költséget jelent a főtengely, vagy vezérlés jeladók egyedi építése stb.
Költséges alkatrész a motor kábelkötege, hiszen a VEMS beépítéséhez komplett újrakábelezésre van szükség. Ez is gyakori hibaforrás: egy toldozott, régi kábelköteg rengeteg problémát tud okozni. Rejtélyes kontakthibák, nem várt meghibásodás vagy a motor teljes tönkremenetele vár arra, aki itt próbál meg spórolni! Egy rendesen összerakott kábelköteg az összes csatlakozóval, szépen elkészítve, bandázsolva elérheti a 300.000.-Ft-ot is!
Ahogy fentebb már írtam, a legjobb, ha egy helyen csinálják az autód ECU cseréjét VEMS-re. Nálunk például egy csapat építi az ilyen jellegű autókat:
- az RMS garázsban végezzük el a fizikai beavatkozásokat: kábelezés, szenzorok beépítése, jeladó fabrikálás stb.
- a programozást KuliPapa eszközli, kérés esetén akár a tulaj jelenlétében, úgy, hogy az autót a beindítástól a teljes felprogramozásig ő vezeti (így elkerülhető az a kellemetlen helyzet, hogy a motor a progizás közben a sofőr hibájából megy tönkre, vagy például gyorshajtás miatt büntetést kap az autó üzembentartója).
Ezzel a fenti módszerrel mehetsz a legbiztosabbra, hogy az autódat a legprofibb módon építik át VEMS elektronikával!
Nagyon fontos tudnivalók a VEMS és általában minden programozható ECU beépítésével kapcsolatban:
- a VEMS egy motorvezérlő, tehát ha az adott mechanika nem bírja a terhelést bármilyen okból, akkor egy hibátlanul programozott vezérlő mellett is tönkremegy a motorod! A programozó a vas utolsó kis lovacskáját is ki tudja tekerni az autódból, ha a mechanika bírja! Pl. a programozónak semmi gondot nem okoz egy igen magas turbónyomás beállítása, ha mechanikailag az autód ezt elviseli, de az már a tulajdonos felelőssége, hogy ezt a nagy terhelést a motor meddig bírja (pl. hajtókar vagy főtengely törés ilyen esetben nem a programozó, vagy a VEMS hibás)
- mindenképpen számíts arra, hogy az autódat a legkisebb utánállítás, vagy bármilyen hiba (pl. hidegben az autó nem indul) esetén vissza kell vinned a programozóhoz (vagy oda, ahol ő beszereltette neked) mert a hibák lehetőségének sokasága, és az alkatrészigény miatt senki sem képes arra, hogy egy komplett műhelyet a nyakába vegyen, és az autóhoz elcipeljen! Ezt különösen azoknak írom, akik nagy távolságból, esetenként több száz kilométerről hozzák az autót programoztatni VEMS-sel, mert nekik a legkellemetlenebb, ha vissza kell jönni az autóval és erre nem számítanak! Természetesen a beépítés során és a programozáskor is a lehető legjobb munkára törekszünk, hogy minél kevesebbszer kelljen az autódat a műhelybe vissza hoznod!
- az autódat a programozó csak az adott üzemanyagra (ami éppen a tankban van programozáskor) tudja felprogramozni! Kérésedre bármilyen benzinnel vagy akár Etanollal is progizhatjuk az autódat, a lényeg csak az, hogy az autó csak az adott üzemanyaggal fog jól, rendeltetés szerűen működni! Ha pl. programozáskor 100-as oktánú benzint használtál, de utána 95-ös benzinnel meghajtod az autódat, akkor nyugodtan számíts rá, hogy a motorod tönkre fog menni!!!
- a programozó csak az adott hőmérsékleti viszonyoknak megfelelően tudja az autódat hangolni. Ez alatt elsősorban a hidegindítást kell érteni, ami sarkalatos pontja a programozásnak. Egy példa: nyári hőmérsékleti viszonyok között megfelelően beállított autód várhatóan hidegebb időben (értsd téli mínuszok) egészen addig nem fog megfelelően indulni, míg a programozó a hidegebb időben nem tud az autó programján állítani. Az autód hidegindításának hangolása körülményes dolog. A gyári ECU-kban is sok munkája van a gyári mérnököknek, de nekik lehetőségül van szinte bármilyen hőmérsékleten egy hideg kamrában az autót tesztelni. Mi a programozás során csak az adott hőmérsékleten tudunk tesztelni, ezért legalább egy plusz alkalommal kell számolnod: ha a kocsi nyáron készül akkor egy téli, ha fordítva, akkor pedig egy nyári hidegindítás hangolásra van szükség pluszban! Ilyen esetben a legjobban akkor jársz, ha néhány napra a programozónál hagyod a paripát, hogy ő nyugodt körülmények között, naponta kb. háromszor ráindítva tudja próbálni a hidegindítást!