A short shifter elnevezés egy az egyben magyarra fordítva a" rövid váltó" szópárt adja. Sajnos ritkábban, de angolul sokkal helyesebben így szokták ezt a terméket emlegetni: "short stroke shifter", amit már így fordítanánk magyarra: rövid úton kapcsoló váltó. Ebből a kis fordítósdiból kiindulva szeretnék egy gyakori tévhitet eloszlatni: a short shifter nem szó szerint "rövidített váltókar", mert a funkciója nem a váltókar méretének megváltoztatása, hanem az, hogy a kapcsolások között a váltógomb rövidebb utat tegyen meg, vagyis rövidebb, gyorsabb mozdulattal tudj sebességet váltani. Ennek a rövidebb kapcsolásnak nem feltétele a rövid méretű váltókar! Az is igaz, hogy némely sportos autóban a gyárilag beszerelt váltókar túlságosan is hosszú. Ilyenkor a short shifter nem csak rövidebb kapcsolású lesz, hanem a kar hosszúságán is rövidíteni szoktak. Természetesen a gyárinál rövidebb méretű váltókar azt is jelenti, hogy nagyobb erő szükséges a kapcsoláshoz!
A short shifter működése nagyon egyszerű: a gyárihoz képest nagyobb áttételű a váltórúd "alja", vagyis az a darabja a rúdnak, ami a kasztni "alatt" található. A rúd egy ponton támaszkodik fel a váltó felett. Ez általában egy gömb alakú, diónyi fém gombóc a rúd alsó harmadánál. E körül a gömb körül lehet a kart mozgatni. Ha egymás mellé teszel egy short shiftert, és egy eredeti váltórudat, akkor a short shifter gömb alatti vége hosszabb lesz egy picivel, mint a gyári rúdé. Ez a néhány centis változtatás (általában 1-2cm) elegendő ahhoz, hogy a váltót 30-60%-kal rövidebb úton tudd kapcsolni.
A fent elvben leírt egyszerű változtatást nem minden autóban könnyű a gyakorlatban is megvalósítani. Az eddig megtárgyaltakból az már adott, hogy a short shifter legalsó pontja 1-2cm-rel lejjeb kerül, ha a rudat vissza akarod tenni a gyári helyére. Ezzel bizonyos autóknál nincsen semmi gond (pl. Hondák, Subaru Impreza 5 sebességes váltóval stb.), de akadnak olyan autók, ahol nincs elég hely a rúd aljának ezzel a toldattal együtt. Ilyenkor szokás egy picit komplikáltabb adapterrel a short shiftert úgy megvalósítani, hogy a rúd legalsó pontja a gyári helyén marad, és az egész kar a rögzítő "gömbőccel" együtt feljebb kerül annyival, amennyivel alul megtoldották. Ilyen például a Nissan 200SX, és a 90-93-as Celica Turbo 4WD short shiftere is.
A harmadik általam ismert módszer egy "z" alakú toldat, ami szintén az áttétel megváltoztatásával éri el, hogy rövidebb úton tudj kapcsolni. Ilyen pl. a Honda Accordok short shiftere.
A short shifterek árai közötti nagy eltérést is remélem, hogy sikerült megmagyaráznom a fenti pár gondolattal, hiszen vannak autók, ahol roppant egyszerűen, és vannak más modellek, ahol nagyon bonyolult úton lehet a rövidebb kapcsolást megvalósítani.
Külön érdemes megemlíteni, hogy a "szoknyás", vagy más néven "szoknya gallér felhúzós" hátramenettel szerelt vátókarok nagyon megnehezítik a short shifterek készítését, ezért pl. Subaru Impreza 6 sebességes váltóhoz, vagy Supra MK IV szintén 6-os váltóhoz nagyon drága és komplikált short shiftereket tudsz csak vásárolni.