Mi a nagynyomású és nagyteljesítményű benzinpumpák meghibásodásának leggyakoribb oka?
Hosszú évek tapasztalata, többszáz eladott nagynyomású és nagyteljesítményű benzinpumpa (pl. Walbro és Aeromotive termékek) eladása után elérkezett az ideje, hogy belenézzünk a pumpák belsejébe.
Bár csak a második számú meghibásodási ok, de pár mondatban leírható, ezért először nézzük a túl nagy nyomás problémáját!
A legtöbb ilyen nagynyomású ac rendelkezik egy apró túlnyomás szeleppel. Ez a szelep jellemzően 6BAR nyomásnál kinyit, de amikor a nyomás csökken, akkor visszazár. Itt már el is hangzott egy fontos tanács: 6BAR nyomás felett egyik ilyen pumpa sem használható! A személyes tapasztalatunk az, hogy ezek a túlnyomás szelepek nem megbízhatóak: ha egy alkalommal kinyitott a szelep, akkor gyakran előfordul, hogy nem zárnak vissza. Ilyenkor az ac úgy viselkedik, mintha nem szállítana elegendő üzemanyagot, és nem tudna felépíteni nagy nyomást. A probléma pár pillanat alatt orvosolható, de az ac-t a tankból ki kell venni, ami elég időigényes munka. Mindig vigyázz arra, hogy az ac csak az üzemi körülményeknek megfelelő 3-5 BAR tartományban dolgozzon, így ki tudod zárni a fent leírt túlnyomás szelep felakadás problémát!
Sűrűn kapunk olyan visszajelzést vásárlóinktól, hogy a Walbro (pl. GSS340, GSS-341, vagy GSS-342) benzinpumpájuk megállt, nagyon hangos lett, vagy csak egyszerűen nem szállít elég mennyiségű benzint, ezért azonnal cseréljük ki garanciális jelleggel. Sajnos rossz hírünk van: az esetek eddig 100%-ában az derült ki, hogy a pumpa nem garanciális jellegű probléma miatt hibásodott meg. Ezeknek a nagynyomású, és nagy szállító-kapacítású ac-pumpáknak van ugyanis egy elég kellemetlen hátulütőjük: a szűk illesztés. Arról most külön nem is írok, hogy akadt olyan felhasználó, aki szűrő nélkül használta az ac pumpát, mivel ilyenkor nem kérdés, hogy a pumpa be tud szippantani olyan szilárd részecskéket, amik azonnal megakasztják az ac belsejét, így a pumpa rögtön megállt. A probléma sajnos ennél még súlyosabb: ezek az ac-k a saját gyári és az utángyártott szűrők használatának ellenére is képesek beszipákolni olyan szennyeződéseket, amik komoly problémát okoznak a rendeltetés szerű működésükben!
Az alábbi két képen egy szétszedett Walbro GSS-341 ac látható:
A két fenti képen már jól látható, hogy ezeknek az ac-knak a belső forgó alkatrészei csupa fémből állnak össze. A működési elvük nagyon hasonlít a mostani, modern motorokban található olajpumpákéhoz. Egyrészt a tartósság, másrészt a nagy teljesítmény, harmadrészt az extrém üzemanyagokkal szembeni ellenálló képesség miatt van szükség ilyen erős, edzett acél belsőségekre a pumpákban. A fém fogaskerék illesztése néhány század milliméter, ami azt jelenti, hogy a pumpába jutó apró kis homokszem is rögtön gondot okoz. Sajnos a szűrők nem képesek elég jól megszűrni az üzemanyagot: a legjobb minőségű szűrőn is átjutnak homokszemcse nagyságú szilárd szennyeződések. Ha peched van, a pumpa rögtön megszorul, és már szedheted is ki a tankból, mert többé nem hajlandó elindulni. Bizonyos esetekben a szennyeződés egy idő után átjut a pumpán, ilyenkor nincs nagy gond: az ac vígan működik tovább károsodás nélkül. Ha a szennyeződés nem jut át az ac-n akkor egy alapos szétszedéssel járó takarítás után újra gond nélkül használatba lehet venni. Az ilyen jellegű problémák megelőzése nagyon nehéz feladat, mivel a szűrő nem elég finom, a pumpa belseje viszont piszkosul szűkre van illesztve rideg fém alkatrészekkel. Magától értetődő lenne finomabb szűrő használata, de sajnos ebben az esetben a pumpa nem lenne képes az elvárt mennyiségű üzemanyagot átszívni a szűrőn, ha azt nagyon apró szennyeződések kiszűrésére is alkalmassá tettük.
A nagynyomású és nagykapacitású benzinpumpák sokkal érzékenyebbek a szennyeződésekre, mint a kisebb teljesítményű, nem fém fogaskerekű általános ac-k!
A fentiekben kitárgyaltuk, hogy mi történik az ac-val, ha beszippant a szűrőn keresztül egy kisebb szilárd piszkot, amitől megakad. Sajnos ennél van egy gonoszabb és sokkal komolyabb meghibásodás: amikor az üzemanyagban található apró, homok szerű szennyeződés "eldarálja" az ac belsejét. Amikor a pumpa csúnyán felhangosodik, vagy mérhetően keveset szállít, akkor érdemes erre a problémára gyanakodni. Az alábbi képen látható az ilyen jellegű "dörzsölődés" eredménye:
A fenti alkatrész már javíthatatlan, cserélni kell, ergo a pumpa megy a kukába. Nagyon érzékeny, sérülékeny a pumpa belseje a túl finom-szemcséjű szennyeződésekkel szemben. Ha az üzemanyagba bekerül ilyen jellegű piszok, akkor szinte biztos, hogy előbb utóbb a pumpa tönkre fog menni.
Az ac-k védelmének és élettartamának érdekében mindig nagyon figyelj oda, hogy mit tankolsz a kocsid tankjába! Teljesen biztos akkor sem lehetsz a dolgodban, ha csak benzinkúton tankolsz! Próbáld csak ki: egy üres, tiszta ásványvizes flakonba tankolj kútról egy kis 95-öst! Szabad szemmel fogod látni a benne úszkáló apró kis piszok darabokat! Ebből már láthatod, hogy egy ilyen ac-pumpa elég nagy lutri: ha peched van, elég egy "piszkos betankolás" és már oda is a méregdrága alkatrész!
Az elmúlt több, mint 5 év alatt egyetlen olyan nagynyomású és nagykapacitású ac-t sem találtunk, ami gyári hibás lett volna! Sem a Walbro, sem az Aeromotive termékei nem tartalmaztak selejtes alkatrészt! Minden esetben jól látszott az ac szétszedése után, hogy a belekerült szennyeződés okozta a pumpa hibáját!
A piszkos üzemanyagon kívül láttunk már lerakódást feloldó, majd azt a pumpa fogaskerekére felkenő E85-öt, tank-szigetelést feloldó verseny benzint, ami szintén a fogaskeréken okozott lerakódást, és olyan ac-t is, amiben egy szabad szemmel jól látható apró alumínium szilánk volt úgy, hogy a pumpán rajta volt a gyári, jó minőségű szűrő!
Amennyiben gondod akad bármelyik tőlünk vásárolt ac-val, akkor szívesen segítünk kideríteni a probléma okát! A problémás ac-kat szétszedetjük és bevizsgáltatjuk minden esetben! A fenti tapasztalatok bírtokában arra kérünk minden kedves vásárlót, hogy legyen türelemmel az ac szétszedéséig! A pumpa belsejébe nem látunk bele! Ha mégis akadna olyan ac, amiben hibás alkatrészt találtunk, akkor a mindenkori garanciális feltételeknek megfelelően a pumpát megjavíttatjuk, vagy újra cseréljük!