Mit kell erősebbre cserélnem az autómban, hogy 200, 300, 500 lóerős legyen?
Azzal a céllal szedem össze a goldolataimat ebben a témában, hogy megpróbáljak segíteni mindazoknak, akik kevésbé jártasak az autótuningolásban, de szeretnék jelentősen izmosítani a verdájukat. Nagyon gyakaran kérdeztek tőlem ilyeneket, hogy "Mit vegyek az autómba, hogy ilyen és ilyen erős legyen?". Az a legnagyobb baj, hogy erre a kérdésre nagyon nehéz korrekt, kimerítő választ adni, de azért most fussunk neki!
Az elsődleges pont A TUNING BEHATÁROLÁSA: természetesen mindenki baromi erős motort szeretne, észveszejtő gyorsulást, és mindezt úgy, hogy közben az autó megbízható, tartós, mindennapi használatra alkamas legyen, és persze ne fogyasszon sokat. Nos ezek azok a dolgok, amik egyszerre sohasem fognak teljesülni. Amikor azt írod a kérdésedben, hogy "ezzel járok dolgozni, de néha kimennék vele gyorsulgatni is" akkor biztos lehetsz benne, hogy amit keresel, olyan autó nincs! Egy autó vagy kényelmes, megbízható és keveset fogyaszt, vagy folyton gondozni kell, megy mint a marha és leeszi a hajadat - maradjunk ebben.
A következő probléma A HAJTÁSLÁNC, amikor arról kell a kedves tunert meggyőzni, hogy a tuning nem csak abból áll, hogy a gyárilag 120 lóerős motorból csinálunk 220-at, és kész. Egy autónak van futóműve, fékei és hajtáslanca (váltó, féltengelyek stb.) is, ami szintén ki van téve a plusz terhelésnek. Ha a motorod teljesítményét több, mint 20%-kal akarod megnövelni, akkor biztosan számíthatsz rá, hogy egy rakás alkatrészt ki kell cserélned a motortuning után. Persze a motortuning témát most jól átugrottuk, de elég sok jó szerelő van és viszonylag sok alkatrész is, amitől a plusz erőt várhatod, tehát most ezen egy picit túlléptünk.
A következő tétel A HOZOTT ANYAG. Nem véletlenül alakult ki egy-két autó körül egész kultusza a gyorsulásnak, vagy a driftelésnek! Ezek azok az autók, ahol jó a hozott anyag! Itt egyből példálózhatok a Suprákkal: a gyári váltó, a féltengelyek a blokkk a főtengely mind mind akár 1000 lóerős teljesítményt is kibírnak, miközben gyárilag mindössze ennek harmadára tervezték őket. Sajnos nem minden autónál lehetsz ilyen szerencsés, mert akadnak olyan paripák is, ahol plusz 20%-os tuning után hullanak az alkatrészek. Szándékosan nem írok ide negatív példákat, mert senkit sem szeretnék megbántani azzal, hogy fostalicskázom az autója gyári adottságait, de el kell hinnetek, hogy sok olyan autót próbáltok tuningolni, amit eleve nem lenne érdemes, mert minden porcikáját meg kellene erősíteni.
Az INFORMÁCIÓ itt van a neten. Persze egy kis angol tudás sosem árt, vagy pl. svédül tudni is előny, ha valaki Volvót akar tuningolni, de ez a lehető legnagyobb segítség, amit kérhetnél bárkitől is: hogy elolvasod mások tapasztalatait. Én mindenkinek azt javaslom, hogy ha megvan a "szerelem", hogy mi a tuning alap, akkor keressen egy ugyanolyan típusú tuningolt autót, ami lehetőleg olyan módon van tuningolva, mint azt az emberünk szeretné, és bombázza meg kérdéseivel a tulajdonost, vagy kutakodjon fórumokon, hogy mit, hogyan, mitől mennyit érdemes! A tapasztalatnál nincs jobb útmutató, és hála az internetnek: a többiek tapasztalatait elolvasva kapjátok a legjobb útmutatót egy adott autótípussal kacsolatban!
A PÉNZ sajnos mindennél fontosabb. Néhány ezer Forintból semmilyen autóból nem lesz izomgombóc. A " tekerünk a turbóján jó nagyot másfél bárra" sem működik, hidd el. Egy erős, brutális autó építéséhez nagyon sok tuning alkatrészre van szükség, és ezek a cuccok bazi sokba kerülnek. Általában 3-500 lóerőt szeretne mindenki kihozni első körben az autójából, és ez egy 100-150 lóerős autóból nem megy még párszázezer Forintból sem. Egy ilyen mértékű átépítés ára meghaladja a MÁSFÉL MILLIÓ Forintot! Már nem is számolom, hogy mennyi árajánlatot adok ilyen érdeklődőknek, és utána a nagy semmi a reakciójuk... nos éppen ez az egyik oka ezen cikk írásának... Jut eszembe azért akadnak merészebbek is: 6-800 lóerős autó építéséhez már legkevesebb 5Millió Forintra van szükség, és azért akad olyan jelentkező is, aki szerint ez is megy 500.000.-ből....
A pénz egyik mellékága AZ AMORTIZÁCIÓ. Százezret futott gyári, éppen csak műszaki vizsgára karbantartott autót légyszi senki se akarjon tuningolni! Az a minimum, hogy a motor ne legyen kopott, de minden más, korábban már emlegetett alkatrész is először legyen rendben, aztán jöhet a tuning! Persze az is járható út, hogy az elhasználódott gyári fék helyett veszel egy nagyobb, erősebb új fék-szettet, de ez lássuk be - elég ritka. Arról inkább nem is beszélek, amikor 200.000.-km-rel akarja valaki turbósítani a szívó autóját úgy, hogy a motort szét sem szedi - így nem lehet tuningolni, így csak garantáltan szívni lehet, mert biztosan hullani fog a vas (utána meg lehet szidni a boltost, hogy szar alkatrészt adott el...). Sajnos akad ilyen tapasztalat bőven, és pontosan ezért le is beszélek sok vevőt a tuningról, mert előre lehet tudni, hogy sok bosszúságot is veszek magamnak azon a pénzen, amit az ő cuccain keresek. Bár tudom, hogy ez nem magyar felfogás, de nekem az elégedett vásárló a jó reklám, és ebből várom a profitot, mintsem azt, hogy jó sok szart adjak el, amiről már előre tudom, hogy a gazdájának örömet nem, csak bosszúságot fog okozni!
AZ ALKATRÉSZEKRE is kitérhetünk konkrétan, hiszen teljesen jogos az a gondolat, hogy nem feltétlenül a legdrágább alkatrész a legjobb! Kiindulva abból, hogy nálunk Nyugat-Európához képest nagyon kevés pénz jut az autótuningra - mindig ésszerű megoldást kell találnod arra, hogy mire költesz, és mire nem! Sokszor a kínai cucc is megteszi, míg a márkás Japán és amerikai motyók csak felesleges pánzkidobások. Az évek alatt szerzett tapasztalatunkkal (a többesszám itt annak a sok szerelőnek tudható be, akik tőlem vásárolnak) tudunk Neked segíteni abban, hogy miből kell márkás, drágább cuccot venni, és mi az, ami csak felesleges pénzkidobás. Sosem voltak problémáink a kínai intercoolerekkel, olajhűtőkkel, wastegate-ekkel, lefújó szelepekkel, míg a márkás amerikai dugók közül párat már nem szívesen ajánlunk, mert tudjuk, hogy nem érnek semmit, vagy például senkink sem erőltetem, hogy vegyen meg sokszázezerért egy über-csilli-villi turbónymás szabályozót, mikor tudom, egy 10.000.-Ft-os is simán ellátja a feladatát, és másra sokkal inkább kell a zseton...
Összefoglalva röviden: - a tuning nem csak arról szól, hogy a motor legyen erősebb
- ha teheted, akkor "jó tuningalapanak" ess neki, ne akarj Moszkvicsból turbós 300-lóerőset építeni, ha lehet...
- egy adott autótípus tuningolásához a legtöbb infót azoktól szerezheted be, akik már építettek előtted ugyanilyen típusból tuningolt autót
- csak akkor tuningolj, ha tényleg van rá sok pénzed félretéve
- csak eleve jó állapotú autót kezdj el tuningolni, vagy előtte újíttasd fel a kopott alkatrészeket
- ésszerűen költs pénzt - hallgass a tapasztaltabbra, és ott vegyél drága cuccot, ahol tényleg fontos, és megéri
Remélem tudtam egy kicsit segíteni ezzel a filozofálással Nektek! Ha kérdésetek van, akkor nyugodtan bombázzatok továbbra is emailben vagy telefonon a kapcsolat menüben feltüntetett elérhetőségeken!