Főoldal     | Szolgáltatások    | Referencia    | Kérdések és válaszok    | Vásárlási feltételek    | Kapcsolat
Keresés a(z) kategóriában
Új alkatrészek
»   ! AKCIÓK és KIÁRUSÍTÁS !
»   ! ÚJDONSÁGOK !
»   DEKORÁCIÓ
»   HASZNOS KIEGÉSZÍTŐK
»   PÓLÓK PULCSIK NAPSZEMŰVEGEK BASEALL SAPIK BÖGRÉK DEKORÁCIÓ
»   ACCUSUMP (olajnyomás tároló rendszer)
»   AN CSŐ CSATLAKOZÓ ÁTVEZETŐ
»   AN CSŐ CSATLAKOZÓ HEGESZTHETŐ ALUMÍNIUM ÉS ACÉL TALPAZAT
»   AN CSŐ CSATLAKOZÓ METRIKUS és COLOS ÁTALAKÍTÓ KÖZCSAVAR
»   AN CSŐ CSATLAKOZÓ TOLDÓ
»   AN CSŐ SZEPARÁTOR ELVÁLASZTÓ TÁVTARTÓ
»   AN CSŐ T ÉS Y ELOSZTÓ IDOM
»   AN CSŐ VÉG CSATLAKOZÓ ROPPANTÓ GYŰRŰ TEFLON CSÖVEKHEZ
»   AN CSŐ VÉG CSATLAKOZÓ TELFON CSÖVEKHEZ
»   AN CSŐ VÉG CSATLAKOZÓK GUMIS CSÖVEKHEZ
»   AN CSŐ ZÁRÓ FEDÉL VAKDUGÓ
»   AN CSŐ ZÁRÓ FEDÉL VAKDUGÓ O GYŰRŰVEL
»   ASSEMBLY LUBE (motor összeszerelő segédanyag)
»   ÁRAMTALANÍTÓ
»   BENZIN HÍD, ÜZEMANYAG SÍN
»   BENZIN TANK, PUFFER TARTÁLY
»   BENZINCSŐ (AN fémhálós és nylonhálós cső)
»   BENZINCSŐ RÖGZÍTŐ BILINCS
»   BENZINNYOMÁS-SZABÁLYOZÓK
»   BENZINPUMPA (AC pumpa)
»   BENZINSZŰRŐ, ÜZEMANYAGSZŰRŐ
»   BENZINTANK BETÖLTŐ TANKSAPKA
»   BIZTONSÁGI ÖV ALKATRÉSZEK
»   BIZTONSÁGI ÖVEK
»   BLOCK GUARD (motorblokk merevítő)
»   BOOST CONTROLLER (turbónyomás szabályozók)
»   CSAPÁGYAK (hajtókar, nyugvó és támcsapágyak)
»   CSAPÁGYHÉZAG MÉRŐ PLASTIGAGE
»   DUGATTYÚ GYŰRŰK
»   DUGATTYÚK (szívó motorba)
»   DUGATTYÚK (turbós motorba)
»   ELEKTROMOSSÁG (elosztó, kábel, saru, relé, foglalat, biztosíték)
»   FÉKBETÉT
»   FÉKCSATLAKOZÓK (fék fittingek, fékcső csavarok és alkatrészek)
»   FÉKCSŐ (fémhálós teflon fékcsövek)
»   FÉKCSŐ RÖGZÍTŐ BILINCS
»   FÉKERŐ SZABÁLYOZÓ, FÉKCSAP
»   FÉKFOLYADÉK
»   FÉKMUNKAHENGER
»   FÉKTÁRCSA FÉKSZALAG
»   FOKOLÓ KEREKEK
»   FŐTENGELY LEFOGATÓ CSAP CSAVAROK (főtengely tőcsavarok)
»   FŐTENGELY LEFOGATÓ CSAPOK
»   GÉGECSŐ (kábelköteg védő burkolat)
»   GUMIABRONCS
»   GYÚJTÁS ERŐSÍTŐK (gyújtás modulok DLI CDI)
»   GYÚJTÁS TRAFÓK
»   GYÚJTÁSELOSZTÓ FEDÉL ÉS ROTOR
»   GYERTYAKÁBEL (gyújtás kábel)
»   GYERTYÁK
»   GYORSULÁSMÉRŐ
»   HAJTÓKAR CSAVAROK
»   HAJTÓKAROK (kovácsolt hajtókarok)
»   HAJTÓMŰ SEBESSÉGVÁLTÓ DIFFI OLAJ
»   HENGERFEJ CSAVAR SZETTEK (tőcsavarok, csavarok)
»   HENGERFEJ TÖMÍTÉSEK
»   HIDRAULIKUS KÉZIFÉKKAR (hidrós kézi)
»   HIDROTŐKE KIVÁLTÓ FIX TŐKE
»   HŐVÉDŐ BANDÁZS, KIPUFOGÓ BANDÁZS, KEVLÁR HŐVÉDŐ CSŐ
»   HŰTŐ FOLYADÉK
»   INJEKTOR (benzin befecskendező)
»   INJEKTOR CSATLAKOZÓ (befecskendező elektromos csatlakozó)
»   INJEKTOR SZŰRŐ
»   INJEKTOR TISZTÍTÁS ÉS BEMÉRÉS
»   INTERCOOLER (töltő levegő hűtő radiátor)
»   INTERCOOLER ALUMÍNIUM CSŐ (alumínium turbó cső toldók)
»   INTERCOOLER CSŐ 45 FOKOS RÖVID TOLDÓ (turbó szilikon gumi cső)
»   INTERCOOLER CSŐ 45 FOKOS SZŰKÍTŐ RÖVID TOLDÓ (turbó szilikon gumi cső)
»   INTERCOOLER CSŐ 90 FOKOS RÖVID TOLDÓ (turbó szilikon gumi cső)
»   INTERCOOLER CSŐ 90 FOKOS SZŰKÍTŐ RÖVID TOLDÓ (turbó szilikon gumi cső)
»   INTERCOOLER CSŐ EGYENES SZŰKÍTŐ RÖVID TOLDÓ (turbó szilikon gumi cső)
»   INTERCOOLER CSŐ EGYENES TOLDÓ 1 MÉTERES (turbó szilikon gumi cső)
»   INTERCOOLER CSŐ EGYENES TOLDÓ RÖVID (turbó szilikon gumi cső)
»   INTERCOOLER CSŐ EGYENES TOLDÓ REZGÉSCSILLAPÍTÓ PÚPOS (turbó szilikon gumi cső)
»   INTERCOOLER CSŐ GYORSKIOLDÓ BILINCS SZETT
»   INTERCOOLER CSŐ SZETTEK (univerzális)
»   INTERCOOLER CSŐ T IDOM (turbó szilikon gumi cső)
»   INTERCOOLER SZETTEK (típus specifikus hűtők és csövezések)
»   INTERCOOLER SZILIKON CSÖVEK (típusspecifikus turbó csövek)
»   INTERCOOLER SZILIKON CSŐ BILINCSEK (turbó gumi cső bilincs)
»   INTERCOOLER SZILIKON CSŐ VÁGÁS ÉS JAVÍTÁS
»   KANYARSTABILIZÁTOR
»   KARTERGÁZ SZŰRŐ
»   KATALIZÁTOR (verseny katalizátor, katalizátor kiváltó cső)
»   KERÁMIA HŐVÉDŐ BORÍTÁS KERÁMIA BEVONAT
»   KERÉKCSAVAROK KERÉKANYÁK
»   KIPUFOGÓ ALKATRÉSZEK
»   KIPUFOGÓ DOBOK
»   KIPUFOGÓ FLEXI CSŐ
»   KIPUFOGÓ LEÖMLŐK (szívó motorhoz)
»   KIPUFOGÓ LEÖMLŐK (turbós motorhoz)
»   KIPUFOGÓ LEÖMLŐK (turbo utáni leömlő, downpipe)
»   KIPUFOGÓ RENDSZEREK
»   KIPUFOGÓ TÖMÍTÉSEK, SORTÖMÍTÉSEK
»   KIPUFOGÓ TŐCSAVAROK CSAVAROK
»   KOPOGÁS SZENZOR (kopogás érzékelő)
»   KULCSTARTÓ
»   KUPLUNG KINYOMÓ CSAPÁGY
»   KUPLUNG MUNKAHENGER
»   KUPLUNGOK
»   LAMBDA SZONDA (O2 sensor)
»   LEFÚJÓSZELEP (lefúvószelep, blow off valve, bov)
»   LEFÚJÓSZELEP ALKATRÉSZEK (talp, szűrő, vákuum cső)
»   LEFÚJÓSZELEP DIESEL AUTÓKBA
»   LEFOGATÓ ELEMEK (géptető zár, csomagtér zár stb.)
»   LENDKERÉK CSAVAROK
»   LENDKEREKEK
»   LENGÉSCSILLAPÍTÓK (gátlók, komplett futóművek)
»   LEVEGŐSZŰRŐK (légszűrők, direktszűrők, légszűrő-adapterek)
»   LINE LOCK KIT (roll control, fékkör blokkoló)
»   MAP SZENZOROK
»   MOTOROLAJ (versenyolaj)
»   MOTORVEZÉRLŐ ELEKTONIKA, ECU (írható motorvezérlő elektronika)
»   MŰSZEREK, ÓRÁK, KIJELZŐK
»   MŰSZERFAL KIJELZŐ EGYSÉG (dash board)
»   NITRO SZETTEK (N2O, NOS)
»   OLAJCSŐ (AN olaj cső)
»   OLAJHŐFOK MÉRŐ ÓRA
»   OLAJHŰTŐ és OLAJSZŰRŐ ADAPTER (olajhűtő pogácsa, olajszűrő áthelyező)
»   OLAJHŰTŐK
»   OLAJLECSAPATÓ, KARTERGÁZ LECSAPATÓ
»   OLAJLEERESZTŐ CSAVAR (mágneses karter csavar)
»   OLAJNYOMÁS MÉRŐ ÓRA
»   OLAJPUMPÁK
»   OLAJSZŰRŐ
»   OLAJTEKNŐ (olajkarter)
»   PATENT, PATENT SZETTEK
»   PEDÁLGÉP
»   PERSELY (motorblokk persely)
»   PILLANGÓSZELEP
»   PROGRAMOZHATÓ MOTORVEZÉRLŐ ELEKTRONIKA (ECU)
»   SEBESSÉG VÁLTÓ ADAPTER
»   SEBESSÉG VÁLTÓ KAPCSOLÓ KÖRÖM
»   SHORT SHIFTER (rövidített úton kapcsoló váltókarok)
»   SPORTKORMÁNY
»   SPORTKORMÁNY AGY
»   SZAKIRODALOM
»   SZÍJTÁRCSÁK, ÉKSZÍJTÁRCSÁK
»   SZÍVÓCSONK (szívócső)
»   SZELEPEK SZELEPRUGÓK SZELEPTÁNYÉROK
»   SZELEPSZÁR SZIMERING
»   SZENZOROK (MAP, EGT, IAT, nyomás, hőmérséklet stb.)
»   SZERSZÁMOK, SEGÉDANYAGOK, KELLÉKEK
»   SZILENTEK
»   TERMOSZTÁT
»   TORONYMEREVÍTŐK
»   TURBÓ NYOMÁS MÉRŐ ÓRÁK
»   TURBO ALKATRÉSZEK
»   TURBO FELÚJÍTÓKÉSZLET (turbó javítókészlet)
»   TURBO FELTÖLTŐ BORG WARNER (turbó, turbófeltöltő)
»   TURBO FELTÖLTŐ GARRETT (turbó, turbófeltöltő)
»   TURBO FELTÖLTŐ MAXPEEDINGRODS (turbó, turbófeltöltő)
»   TURBO FELTÖLTŐ MAXXBOOST (turbó, turbófeltöltő)
»   TURBO HŐVÉDŐ BORÍTÁS (turbó kabát)
»   TURBO KÖZÉPRÉSZ
»   TURBO TÖMÍTÉSEK (turbina tömítések)
»   TURBO TURBINAHÁZ RÖGZÍTŐ TŐCSAVAROK CSAVAROK CSAVAR SZETTEK
»   TURBO-GUARD (turbó védő háló, védő rács)
»   V-BAND BILINCS (V-profilú bilics)
»   VAKDUGÓK
»   VÁKUUM CSÖVEK (vákuum szilikonok)
»   VÁKUUM CSŐ ELOSZTÓK TOLDÓK
»   VÁLTÓGOMBOK
»   VÍZ-METANOL BEFECSKENDEZŐ
»   VÍZCSÖVEK, FŰTÉSCSÖVEK (víz és fűtés szilikon gumi csövek)
»   VÍZCSŐ BILINCSEK
»   VÍZCSŐ FŰTÉSCSŐ LEZÁRÓ SZILIKON GUMI KUPAK
»   VÍZHŐFOK ADAPTER HŰTŐCSŐBE
»   VÍZHŐFOK MÉRŐ ÓRA
»   VÍZHŰTŐ RADIÁTOR SAPKÁK (hűtő kupkakok)
»   VÍZHŰTŐ RADIÁTOROK
»   VENTILÁTOROK (vízhűtő ventilátorok, olajhűtő ventilátorok, hűtőventilátorok)
»   VEZÉRMŰ TENGELYEK
»   VEZÉRMŰSZÍJ
»   VILLAMOS HÁLOZATI ELEMEK
»   VONÓSZEM
»   WASTEGATE ALKATRÉSZEK
»   WASTEGATE-EK
Gyári és utángyártott alkatrészek
»   AUDI RS3 TT-RS 2.5 20V TFSI
»   AUDI S2 RS2 S1 S4 200 Quattro 5henger 20V
»   AUDI S4 RS4 S6 2.7 V6 bi-turbo
»   AUDI SEAT SKODA VW 2.0 1.8 TSI TFSI FSIT 16V EA113 EA888
»   AUDI VW SKODA SEAT 1.8T 20V
»   AUDI VW SKODA SEAT 1.9TDI
»   BMW E36 E46
»   BMW E46 M3 S54
»   BMW E60 E61
»   BMW E9x E8x F0x F1x 135i 335i 535i N54B30
»   BMW F2x F3x G1x G3x 140i 240i 340i 440i 540i 640i 740i B58B30
»   CHEVROLET CORVETTE
»   DATSUN 240Z 260Z 280Z 280ZX
»   FIAT PUNTO GT 1.4
»   FORD ESCORT SIERRA PINTO YB COSWORTH
»   HONDA CIVIC CRX INTEGRA ACCORD PRELUDE S2000
»   HYUNDAI GENESIS
»   LEXUS IS-300 GS-300 SC-300
»   LEXUS LS-400 GS-400 SC-400
»   MAZDA 3 6 MPS CX7 2.3 DISI TURBO
»   MAZDA MX5 RX7 RX8
»   MINI COOPER R50 R53 R56
»   MITSUBISHI ECLIPSE 4G63
»   MITSUBISHI LANCER EVO 1-3
»   MITSUBISHI LANCER EVO 10
»   MITSUBISHI LANCER EVO 4-9
»   NISSAN 180SX 200SX S13 CA18DET
»   NISSAN 200SX SILVIA S13 S14 S15 SR20DET
»   NISSAN 240SX KA24DE
»   NISSAN 300ZX és 300ZX Twin Turbo
»   NISSAN 350Z 370Z
»   NISSAN GT-R R35
»   NISSAN SKYLINE R32 (GTS GTR)
»   NISSAN SKYLINE R33 (GTS GTR)
»   NISSAN SKYLINE R34 (GTT GTR)
»   OPEL ASTRA CALIBRA C20XE C20LET
»   OPEL ASTRA ZAFIRA OPC Z20LET Z20LEH Z20LER
»   OPEL CROSA OPC Z16
»   SUBARU BRZ
»   SUBARU IMPREZA FORESTER LEGACY WRX és WRX STi EJ20 EJ25
»   SUZUKI SWIFT 1.3 GTi
»   SUZUKI SWIFT 1.6 SPORT
»   SUZUKI SWIFT MK4 2017- 1.4 turbo
»   TOYOTA CELICA COROLLA ZZT230 ZZT231 ZZE122 ZZE123 ZZE124 1ZZ-FE 2ZZ-GE
»   TOYOTA CELICA ST165 AWD és ST162 FWD
»   TOYOTA CELICA ST182 FWD ST185 AWD TURBO 3S-GTE és MR2 Turbo
»   TOYOTA CELICA ST202 FWD és ST205 GT4 AWD
»   TOYOTA CELICA-SUPRA MK2
»   TOYOTA COROLLA AE86 LEVIN Hachiroku 4A-GE 16V 20V
»   TOYOTA GT86
»   TOYOTA LAND CRUISER 4.2 TURBO DIESEL
»   TOYOTA MR2 SW20 SW21 SW22
»   TOYOTA SUPRA MK3 7M-GE, 7M-GTE és 1JZ-GTE TURBÓ
»   TOYOTA SUPRA MK4 2JZ-GE és 2JZ-GTE BI-TURBÓ
»   TOYOTA SUPRA MK5 B58B30
»   VOLKSWAGEN 1.2 1.4 TSI
»   VOLKSWAGEN GOLF PASSAT BORA JETTA VR6 2.8 2.9
»   VOLKSWAGEN GOLF PASSAT SCIROCCO 2.0 16V
Használt, bontott alkatrészek
»   BMW
»   HONDA CIVIC 1.6 ESi 1992-1996
»   LEXUS GS-300 (TOYOTA ARISTO)
»   NISSAN 200SX S13 CA18DET
»   NISSAN SKYLINE R32 GTR
»   NISSAN SKYLINE R33 GTS-T RB25DET
»   TOYOTA CELICA COROLLA TS 2ZZ-GE
»   TOYOTA CELICA ST185 TURBO 4WD és ST182 FWD
»   TOYOTA CELICA ST205 GT4 és ST202
»   TOYOTA COROLLA AE86 HACHIROKU
»   TOYOTA SOARER
»   TOYOTA SUPRA MK III
»   TOYOTA SUPRA MK IV
»   BENZINPUMPA (AC pumpa)
»   DETOMASO PANTERA
»   FÉKNYEREG
»   FELNIK, ABRONCSOK
»   HONDA TUNING
»   INJEKTOROK
»   INTERCOOLER
»   LEÖMLŐK
»   LEFÚJÓSZELEPEK
»   LENGÉSCSILLAPÍTÓK (gátlók, komplett futóművek)
»   MOTOROK (komplett bontott motorok)
»   OLAJHŰTŐ
»   PILLANGÓSZELEPEK
»   RENDSZÁMOK, EMBLÉMÁK
»   SZAKIRODALOM
»   TUBRÓ ALKATRÉSZEK
»   TURBO TIMER
»   TURBOK
»   TURBONYOMÁS-SZABÁLYOZÓK (BOOST CONTROLLER)
»   VÁLTÓK, VÁLTÓ ALKATRÉSZEK
»   WASTEGATE
Használt utcai és versenyautók
»   HASZNÁLT UTCAI AUTÓK


Mi az az EVC, Boost controller, avagy turbónyomás szabályozó?

Az EVC az Electronic Valve Controller, vagyis az elektronikus szelep szabályozót jelenti.
A Boost controller fordítása egyszerűen töltőnyomás szabályozó.
A feladatuk az, hogy szabályozni tudd velük az autód turbónyomását, ezáltal a motor teljesítményét.

Az EVC fő egységei:1. Kezelőfelület, 2. Solenoid. Akadnak olyan EVC-k is, melyek három egységből állnak. Ezeknél a belső egységet bontják két részre: a kocsi belsejében csak egy kezelő felület van elhelyezve, a tényleges vezérlő elektronika a motortérben kap helyet. A solenoid szinte mindig különálló egység.

A turbónyomást minden korszerű autón wastegate, vagy actuator szabályozza. A wastegate alatt a külső wastegate-et, vagy magyarul egy külső megkerülő szelepet értünk. Az aktuator magyar beceneve a drukk-labda. Ez egy kis labda szerű fém alkatrész a turbódon, ami egy pár 10cm-es szárral össze van kötve a turbód turbina oldalával. A megkerülő szelep azzal tudja szabályozni a turbód legmagsabb nyomásértékét, hogy nem engedi a végtelenségig gyorsulni a turbód tengelyét, hanem egy maximális nyomás értéknél elszabályozza azt. Egy mechanikus ellenállású szelepet fúj el a kipufogó gáz, amikor már elég nagy nyomst épített fel a turbó. Ilyenkor a kipufogó gáz megkerüli a turbót, így pörgésének sebességét nem növeli tovább: a nyomás egy maximális értéknél megáll a növekedésben. Wastegate nélkül a turbó gyakorlatilag a teljes tönkremeneteléig képes volna egyre gyorsabban forogni. Ezek a wastegate-ek, vagy aktuátorok mechanikusak, vagyis a maximális nyomás értékét egy mechanikus erő, leggyakrabban egy rugó ereje határozza meg. Ebből máris következik, hogy a rugó erősebbre cserélésével, vagy megfeszítésével viszonylag egyszerűen növelhető a turbó-nyomás.

Természetesen több buktatója is van a dolognak, hiszen egy sima rugó csere mindenképpen sokkal olcsóbb dolog, mint egy EVC a több tízezer Forintos használt árával. A két legfontosabb okot emelném ki:
Az első és legfontosabb, hogy a rugó mechanikus ellenállást fejt ki, így kétféleképpen is instabillá teszi a turbónyomást: hidegben a rugó keményebb - nagyobb lesz a turbónyomásod (gyakorlatban pl. 1.0BAR helyet 1.2BAR). A másik mechanikai hátránya a rugónak a libegés. A rugó természetesen akkor is "összenyomódik" egy picit, amikor a nyomásod nem éri el a kívánt felső küszöbértéket! A wastegate, vagy az actuator csappanytúja már a kívánt felső érték elérése előtt is kinyit, és enged el gázt a turbó mellett. Ha nagyon hirtelen gyorsítasz, ilyenkor a rugó be is libben: pl. stabil állapotban 0.8BAR-os nyomásra képes autóban gázadásra akár 1.0BAR-os overboost is keletkezhet, amikor letiprod az autót. A nyomás túllibben a kívánt maximumon, majd néhány másodperc után lecsillapodik, és stagnál az aktuális környezeti viszonyok között a mechanika adottságoknak megfelelően.
A második buktatója a rugócserés szabályozásnak az, hogy menet közben nem tudod változtatni a maximális turbónyomást, míg egy EVC-vel ez csak egy gombnyomás.

Az EVC egy jóval fejlettebb, és biztnságosabb megoldás a turbónyomás szabályozására, mint bármilyen mechanikus szabályozó. Az EVC (és elsősorban a 90-es évek közepe után gyártott, már modernnek számító, nyomásmérő szenzorral ellátott eszközök pl. HKS EVC III. és újabb társai) elektonikus úton szabályozzák, és stabilizálják a kívánt nyomásértéket. Ezt a hatást a wastegate vagy actuator pneumatikus vezérlésével érik el. Az EVC a turbó által előállított nyomást használja fel arra, hogy a wastegate-et, vagy az actuatort ellennyomással mindaddig visszazárja, amig a turbó az általad elvárt nyomást fel nem építette.

A turbókon szinte mindig található egy vékony, 3-6 mm-es leágazás a kompresszor csigaházán, amit a drukklabda vagy a wastegate szabályozására használnak. Először nézzük a drukklabdás, egy csatlakozós megoldást: az EVC elektronikája egy solenoidot vezérel, amit legegyszerűbben egy mágnesszelepként tudsz ellképzelni (valójában ez egy precíz léptetőmotor, de ezt majd később feszegetjük). Az elektronika méri a turbónyomást, és mindaddig, mig a kívánt felső értéket el nem érte a felépített töltőlevegő, a szelep nyitva van, vagyis a turbó a drukklabdára is fújja a levegőt, ami záró irányba feszíti a megkerülő szelepet: a nyomás olyan gyorsan felépül, ahogy csak a "vas" ezt lehetővé teszi, majd a kívánt érték elérésekor a solenoid lezár: a turbót megkerüli a kipufogó gáz, így a nyomásod nem nő tovább. Természetesen a solenoid zárása után a nyomás hirtelen esni kezdene, de az elektronika ehhez mérten gyorsan reagál, és újra nyitja a szelepet, majd újra zárja - és így továb: ezzel tarva stabilan a nyomás értékét.

Egy portos, actuatoros alkalmazás HKS EVC II-vel



A fent leírtak az egy csatlakozós, actuator-os turbókra vonatkoztak. Ezeknél egyel modernebb, precízebb megoldás a wastegate. A wastegate lehet külső, vagy olyan drukklabda, amin két csatlakozási port található. Itt a különbség az egy csatishoz képest az, hogy a solenoid képes nyomás-ellennyomás szabályozásával a wastegate-et ténylegesen köztes nyitás-értéken tartani, vagyis nem csak a két szélső érték (full nyitva full zárva) között gyorsan váltogatni.

Dupla portos, belső wastegate-es alkalmazás HKS EVC III-mal






Dupla portos, külső wastegate-es alkalmazás HKS EVC III-mal




Személyes megjegyzés, hogy a külső, két csatlakozós (avagy két kamrás) wastegate-et tartom a legjobb és legmegbízhatóbb megoldásnak. Igazából nincs különbség a hatékonyságban a két csatis belső wg és a két csatis külső wg között. Egyszerűen ez a gyakoribb alkalmazás, és jellemzően nincs is 30-40mm-esnél nagyobb átmérőjű belső wastegate szelep, míg külsőből akár 60mm-eset is tudsz vásárolni.

Két nagyon fontos megjegyzés: az EVC csak és kizárólag MAGASABB nyomásérték előállítására képes, mint a mechanika általadott felső nyomás határértéke (a wastegtae rugójának ereje). A solenoid éppen a gyorsasága miatt nem egy sima mágnesszelep, hanem egy léptető motor, mert baromi gyorsan kell reagálnia: villámsebességgel zár vissza és nyit ki, hogy a nyomás stabil értéken maradjon.

EVC fajták: akadnak olyan régi, 90-es évek elejéről származó EVC-k, amiknek nincs nyomás mérő szenzoruk. Ezeknél általában a wastegate mechanikus értékéhez viszonyított százalékos értékben adod meg egy potméter tekergetésével a kívánt töltőnyomás-értéket. Ezeknél az eszközöknél a stabilitással akad probléma: nyári melegben és téli hidegben a mechanika más értéket ad, így ez ebből százalékosan előállított nyomésérték is eltérő lesz. Pl. nyáron 1.3 télen 1.5BAR nyomást eredményez ugyanaz a potencióméter állás. A modern EVC-k már a MAP szenzorhoz hasolnó, beépített nyomásmérő eszközzel vannak ellátva. Így ezekben konrét értéket beállítva. pl. 1.5BAR minden körülmények között stabil, állandó nyomásértéken hajthatod az autódat.

Nagy vonalakban az EVC-ket így szerelik be:
A belső kezelő felületet egy jól elérhető, fix helyre a vezető közelében, az autó utasterében. Ezt az egységet egy kisebb köteg kábel köti össze a motortérben elhelyezett solenoiddal, ami maximum 1, 1.5m-es távolságban helyezkedik el a turbótól, de a nagy hő miatt nincs túlságosan közel a feltöltőhöz. A solenoid bemenetére a turbóból egy leágazás van kötve (nyomóág, bárhonnan kötve a pillangószelep előttről), a két kimeneti port pedig a wastegate két csatlakozását köti össze egy-egy vákuum (nyomás) csővel.

Fontos, hogy az EVC minden vákkumcsöve a solenoidtól pár cm-re egy szűrővel legyen ellátva, mert az eszköz gyors halálát okozza egy belekerült piszok szemcse, vagy olaj csepp!!!!


Főoldal     | Szolgáltatások    | Referencia    | Kérdések és válaszok    | Vásárlási feltételek    | Kapcsolat
Audi, BMW, Citroen, Fiat, Ford, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Subaru, Suzuki, Toyota, VolksWagen
Lefújószelep talp, Szilikoncső, Kovácsolt dugattyú, Turbó alkatrészek, Turbo, Turbó kitek, Tuning alkatrész, Lefújószelep, Intercooler
© www.tuningaruhaz.hu, minden jog fenntartva