Mi a különbség a benzines és a diesel lefújó szelepek között?
Röviden és tömören semmi. Persze ez így eléggé félrevezető, ezért most jön is a pontosítás: tehát ugyanaz a lefújó szelep alkalmazható egy benzines autóban, mint amit egy dieselben használnak. Mechanikailag semmi különbség nincs, a "különbözőség" oka a működtetésben rejlik. A lefújó szelep kinyitásához vákuumra van szükség, és itt kezdődnek a problémák...
Benzines autókban a lefújó így működik: a szívócsonkban erős vákuum keletkezik, amikor lelépsz a gázpedálról. A pillangó szelep lezáródik, a motor próbál levegőt szívni, de nem engedi ezt a lezáródott pillangószelep. Így a benzines autókban a pillangó szelep mögé, a szívócsonkba kötött vákuum csőben pont akkor keletkezik vákuum, amikor a lefújódnak erre szüksége van. Amikor a gázpedál nem alapállásban van, olyankor a pillangó szelep nyitva van, így a szívócsonkban nincs erős vákuum (feltöltős mociknál pedig gyorsításkor nem hogy vákuum nincs, de pont ellenkezőleg: erős nyomás van, amit a turbó állít elő). Ha nincs vákuum, akkor a lefújó szelep is zárva van. Feltöltős autókban a turbónyomás felépülésekor a lefújó vákuum csövében is mérhető a teljes töltőnyomás. Ez biztosítja, hogy a szelep ellen tudjon állni az intercooler csőben őt feszítő nyomásnak. Mivel azomban a két keresztmetszet nem egyforma méretű (vákuum cső pici, intercooler cső nagy) ezért szükség van a lefújóban egy erős rugóra, ami ezt az erőtöbbletet hivatott ellensúlyozni.
Diesel autóknál a lefújó működtetéséhez szükséges vákuum nem áll rendelkezésre. Vákuum ugyan van a dieselekben is pl. szervó vákuum mechanikusan, vagy elektronikusan előállítva, de ez a vákuum mindaddig konstans állandó vákuumot ad, míg a motor működik. A diesel motorok legnagyobb részében nincsen pillangó szelep, ezért olyan vákuum előállítása, ami csak gázpedálról való lelépéskor jeletkezik enyhén szólva is bajos. Ezt a problémát szokták orvosolni egy elektronikus szerkezettel, ami egy elektromos vákuum szelepen keresztül oldja meg a lefújó működtetését. Ma jellemzően kétféle dieselt különböztethetünk meg a lefújót működtető elektronika egyik szempontjából: mechanikus bovdenes, illetve elektronikus-potméteres gázpedálos diesel. Mindkét esetben az elektronika dolga az, hogy figyelje a gázpedál állását, és amikor a gázpedál alapállásban (0%) áll, akkor egy rövid időre elektromos impulzussal engedje a vákuumot a mágnesszelepen keresztül a lefújóra. A gázpedál-állás figyelés elektronikus gázpedálnál az ún. gázpedál állás szálon keresztül elektronikusan történik. Mechanikus gázpedállal szerelt dieselekben ezt általában egy a bovdenre kötött mikrokapcsolóval szokták megoldani. Azt, hogy a lefújó szelep meddig legyen nyitva általában egy potméterrel lehet szabályozni az elektronikán.
Néhány fontos tudnivaló: - diesel autón ténylegesen semmilyen pozitív hatása nincsen a lefújó szelepnek! Sem a gyorsulásra, sem a turbó élettartamára nincs befolyással. Mivel nincsen pillangó szelep, ezért a turbó nem torpan meg, amikor lelépsz a gázpedálról. Benzines autókban éppen ellenkezőleg: a turbó a lefújó nélkül megtorpanna, ezért lassabban tudná felépíteni újra a töltőnyomást. - bármilyen lefújó alkalmas arra, hogy diesel autóban használd, ha rendelkezésre áll egy vezérelt vákuum, amivel a lefújót üzemeltetni tudod - a gyakorlatban sokszor előfordul, hogy a mágnesszelep szűk keresztmetszete, vagy a rendelkezésre álló vákkum "gyengesége" miatt a lefújó nem nyit ki megfelelően, vagy kellő intenzítással. Ilyenkor arra kell figyelni, hogy a lefújó kisebb vákuummal is képes legyen üzemelni. Pl. egy SSQV nagyszerűen lefúj pici vákuummal is, míg az 50mm-es Pro XS-Power lefújót egy gyengébb, kb. -0.5BAR-os vákuum ki sem tudja nyitni.